FAM OBEROENDE

FAM OBEROENDE
-

onsdag 28 februari 2018

Månadsrapport februari

HM levererade enligt mig intressanta nya siffror på sin kapitalmarknadsdag. Online går bra och vad som behövs nu är tid. Lite märkligt att alla förstå-sig-påare totalt dömer ut. Jag ser ett gradvis högre p/e när olönsamma butiker stängsoch e-handel fortsätter växa. P/e Zalando = 118 (direktavkastning =0), p/e HM = 14 (DA 7,1%). Jag har tålamod och ökar kanske något på dessa historiskt låga nivåer. I övrigt är det ömsom vin och vatten. Tid med portföljens bolag har i ärlighetens namn varit lite lidande. Vi fick en ganska kraftig sättning i början av månaden som vi inte riktigt ännu hämtat ikapp och det gjorde att många bolag drogs med ner. Egentligen ett bra tillfälle att köpa billigare och jag slog till på några investor. Ett bolag jag länge velat äga. Månadens kalldusch på bolagsnivå kom från det lilla, lilla WilLak som behöver få in mer pengar då ordrarna inte infunnit sig i den takt som man hade önskat. Jag rannsakar mig i detta och ser för många risker och för lövtunn verksamhet för att devska få fortsätta ha kvar oss som aktieägare. För övrigt handlas nu bolaget under teckningskursen vilket gör det svårt för bolaget att få in pengarna som de sannolikt desperat behöver. Man kommer dumpa priser för att få ordrar, nä det får va. Tack för lärdom att för små bolag säkert kan vara jättefina och bra men att storleken har betydelse för den dagliga verksamheten och att det som i detta fallet kan bli brutalt tufft när omsättning i aktien är väldigt liten samtidigt. Nyspar begränsas till 5000kr pga många utgifter i samband med familjeresa. Aktieinvest ISK: 835 -2,1% Aktieinvest IPS: 59 -0,8% Avanza KF: 762 -2% Avanza PF1: 113 -1,5 Avanza PF2: 120 +5,2 Nordnet KF: 360 -2,7% Nordnet AD: 87 +1,2 Summa: 2,34 mkr Denna månad hjälpte alltså inte det relativt lilla månadssparandet till att hålla mot och eftersom vi har så pass många bolag i portföljen blir det ganska lika index

2 kommentarer:

  1. Man får ju även beakta att internethandel har betydligt fler returer och därmed ofta riktigt låga marginaler, beträffande HM. Sedan undrar jag om man kan ha förtroende för bolagets ledning längre? Finns det ens en tydlig plan för hur de ska agera och vända detta, jag ser inte att de har kommunicerat det faktiskt.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Investeraren! Tro mig, jag har tvivlat en hel del på far och son som gett en bild utåt som inte alls stämt med verkligheten. Det är verkligen bedrövligt hanterat. Nu känns det ändå (för mig) som att sjukdomsinsikten är ett faktum och att fokus på lönsamhet är prio för att slippa sänka utdelningen till exempel. Jag tycker det finns potential i att slimma butikerna och fortsätta utveckla nya marknader, Cos, Monki osv kan fortsätta växa. Returer lär säkert öka ihop med fri frakt men det finns nog inget annat sätt än att gasa just nu.

      Radera